Thursday, August 13, 2009

Fakta behager Gud? - Fact is pleasing to God?


The article is translated into Norwegian with permission from Lennart Svensson.

”Uten tro er det umulig å være til behag for Gud.” Slik står det rett fram i Bibelen. Jeg ønsker å diskutere dette skriftstedet ytterligere. ”Tro” er et av disse ordene som har blitt misbrukt i dagens kirke. Jeg oppdager at hver gang noen begynner å snakke eller blogge om dette temaet så trekker jeg meg umiddelbart tilbake og tenker, ”Vel, jeg undrer meg over hva slags ugga-bugga innhold denne personen kommer til å legge i det.” I kveld blogger jeg fra mitt hjerte så bli med meg og la meg få høre dine tanker og kommentarer.

Tro er et dynamisk begrep. Den er bevegelig, blir større, blir mindre og noen ganger er den så skuffende at du får lyst til å skrike. Alle har sin oppfatning om hvordan du kan øke den. Jeg har hørt at tro er som en muskel. Tren den og den vil øke. Jeg har hørt at Gud gir tro, så jeg lar den være i fred, den er Guds problem. Jeg kommer ikke til å gå ned den veien.

Her er en tanke jeg hadde i dag: ”Tro trenger å bli fakta.”

Bli med meg på en spasertur til din minibank og la oss drømme litt. I går overførte en svært rik onkel kr 1 000 000 til kontoen din. Du vet pengene er der fordi han har bekreftet pr telefon at han har foretatt overføringen. Pip! Feil! Du stoler på din onkel og har tro til at han har gjort det han sier han har gjort. Ok, nå er vi på vei til minibanken. Når du er der så putter du inn det storartede plastikkortet i sprekken, taster alle de korrekte tallene, og hei, nå har du en vidunderlig bunke med tusenlapper i hånda di.

Neste dag gjentar du den samme prosessen, men du er mindre nølende denne gangen. I går når du tok ut penger så du at det stod kr 998 000 på kontoen din og det var etter at du hadde tatt ut penger. I dag kan du si ”Jeg vet at de er der fordi han (din onkel) bekreftet gjennom en telefonsamtale at han hadde foretatt overføringen og jeg har sett beviset.” I dag har det blitt et faktum.

For noen år siden gjenfortalte en vidunderlig venn (Dr Corne Bekker) en nydelig sann historie. Jeg tror det var hans egen personlige opplevelse. Han har reist til et kloster på en bønnesamling og er forbløffet over alle pengene som passerer nonnenes hender i deres anstrengelser for å hjelpe de utslåtte og barna. Han spurte abbedissen hvor mye penger de håndterte i måneden. Hun ga et svar, men i tillegg forklarte hun at de hadde returnert et større beløp til sine støttespillere fordi de rett og slett hadde for mye penger til å kunne brukes den måneden. Jeg tror beløpet var rundt 150 000 dollar. Hans neste spørsmål var hvorfor hun returnerte pengene og hvorfor Gud da dem så mye penger. Nonnenes svar var, ”Vi trengte ikke de pengene denne måneden, men Gud har betrodd de til oss og Han vil oss pengene tilbake hvis vi trenger dem. Han vet vi ikke vil beholde dem for oss selv.”

Tro for inntekter hadde i dette tilfellet blitt fakta. Ser du forbindelsen? La meg ryste hjernen din litt mer:

Hvis du visste at hver gang du berørte noen som var syke så ville Gud øyeblikkelig begynne helbredelsesprosessen i dem. Hva ville du gjøre?

Hvis du visste at hver gang du ga bort noen skjorter og sko, så ville Gud på en eller annen måte erstatte dem med noe av bedre kvalitet. Hva ville du gjøre?

Hvis bonden visste at Gud hadde sagt: ”Det er tørke nå, men plant allikevel, det kommer regn om tre uker.” Hva ville han gjort?

Har du nå fått tak i sammenhengen? Når vi tester Gud på grunnlag av Hans løfter og vi ser at Han gjør det Han har sagt Han vil gjøre, vårt håp, bli til sterkere tro og etter hvert vil troen bli fakta.

Her er utfordringen! Jeg legger den foran deg og jeg ber om at du vil teste ut håpet og den troen Gud har lagt i deg. Test den ut i umulige tilfeller. Når du tester Gud og Han gjør i tråd med det Han sier, så vil din tro bevege seg mot å bli fakta.

No comments: