Det finnes en gruppe barn som vantrives i skolen, og som ofte blir karakterisert som adferdsvanskelige. Dette er gjerne det vi kaller evnerike barn. En ofte forsømt gruppe i den norske skolen. Det finnes nesten ingen forskning rundt dette emnet, og så langt jeg kjenner til er det kun den danske psykologen Ole Kyed som i Skandinavia har spesialisert seg på denne gruppen barn.
Jeg har snakket med en familie som har møtt den norske enhetsskolens reaksjon på barn skolen ofte ikke har kompetanse til å hjelpe. Etter to måneder i barneskolen begynte marerittet deres. På det første foreldremøtet ble sønnen deres karakterisert som vanskelig, treg, umoden og at han forstyrret de andre elevene.
Dette kom fullstendig overraskende på foreldrene. De hadde ikke hørt noe fra skolen tidligere, og sønnen hadde ikke sagt så mye hjemme. Men etter hvert begynte gutten også å endre adferd hjemme. Han trakk seg tilbake, fikk raserianfall og ble nesten umulig å håndtere.
Ettersom begge foreldrene er meget begavet, mente de at forklaringen på oppførsel og vantrivsel på skolen kunne skyldes at barnet var meget intelligent, noe de tok opp med skolen. For å gjøre en lang historie kort så ble foreldrene ikke trodd. De ble latterliggjort, uthengt og baksnakket. PPT tjenesten ble koblet inn og foreldrene måtte i møter med rektor, inspektør, psykolog og klasselærer uten at det ble foretatt de nødvendige grep fra skolens side som kunne ha endret situasjonen.
Det hører også med til historien at gutten i tillegg var et mobbeoffer, noe som ikke er unormalt for disse barna. Heller ikke denne situasjonen ble tatt på alvor. Kontaktlærer signaliserte nærmest at det var guttens egen feil at han ble mobbet. Situasjonen ble etter hvert så betent at kontaktlærer nektet å hjelpe sønnen i klassen.
Når foreldrene etter hvert fikk kjennskap til, og tok kontakt med Ole Kyed fikk de støtte og forståelse for dette som etter hvert hadde blitt en stor påkjenning for foreldrene, barnet og skolen. Han kunne gjennom tester bekrefte sønnens høye IQ, samt berolige foreldrene med at sønnens adferd på ingen måte var unormal.
I Danmark er det etablert en støttegruppe for foreldre med evnerike barn. Også norske foreldre får tilbud om å bli medlem. Det har nemlig vist seg at begavede barn og deres foreldre møter mange av de samme fordommene og problemene i skoleverket. I Danmark er det også blitt startet en privatskole for evnerike barn, nettopp fordi disse barna ofte blir misforstått og understimulert i den vanlige skolen.
Redningen for denne familien var en kristen privatskole, der den nye læreren selv hadde vært et begavet barn. Han kjente godt til hvilken utfordring dette kunne være, og hadde derfor gode forutsetninger til å hjelpe gutten og familien. Far forteller nå om en sønn som trives på skolen, og som også fungerer meget bra på hjemmebane.
No comments:
Post a Comment