Sunday, February 1, 2009

The Shack

Jeg har akkurat lest de siste sidene av The Shack av William Paul Young. Det er lenge siden jeg har lest en bok som har berørt meg så dypt, og som har gitt meg et så nytt og forfriskende bilde av Gud, Jesus og Den Hellige Ånd. Boken nærmest flyter over av skjønnhet, visdom og nåde. Det er i møte med slik åpenbaring at jeg innser hvor lite jeg vet.

Young skrev boken opprinnelig til sine seks barn. Et par av hans beste venner leste også gjennom manuskriptet. De ble så grepet at de foreslo at boken burde utgis til et bredere publikum. De trykket først opp 10 000 eksemplarer som ble utsolgt i løpet av kort tid. Nå er boken solgt i over 5 millioner eksemplarer og har toppet bestselger listen til New York Times. Den er oversatt til mer enn 30 språk. Jeg har ikke rukket å sjekke om den foreligger på norsk.

Hvis du søker etter The Shack på You Tube vil du blant annet finne et intervju med forfatteren. Du vil også finne mange forkynnere som har lagt ut videoer hvor de advarer mot boken og til dels latterliggjør den. Hva disse mener betyr egentlig ikke så mye, så lenge du opplever at det du nettopp har lest eller opplevd drar deg nærmere Guds hjerte. Det er vel den beste testen på om noe er genuint fra Gud eller ikke.

Hvis du ikke har lest boken så håper jeg du finner tid og motivasjon til å lese den. Jeg tror og håper du vil oppleve mye av det samme jeg opplevde mens jeg leste, og at Gud vil bli gjort levende for deg på måter du aldri tidligere har erfart. Jeg synes ikke det er riktig å røpe noe av innholdet utover å si at boken grunnleggende handler om hvordan et menneske blir forandret og opplever helbredelse av indre sår i møte med Guds kjærlighet. I tillegg peker den på at vår trang til kontroll og vår frykt skyldes at vi ikke tror at Gud elsker oss. Forfatteren klarer på mesterlig vis å formidle Guds kjærlighet på en slik måte at selv i din mest forfrosne tilstand vil hjertet ditt bevege seg og løfte seg mot varmen som stråler fra Guds hengivne ansikt.

No comments: