Sunday, February 15, 2009

Fundamentalisme

De fleste er klar over at jeg er en kristen. Det betyr at jeg tror at Jesus døde på et kors og stod opp igjen for at jeg ved troen på ham kan ta imot løftet om evig liv. Tilsynelatende kan jeg virke paradoksal når jeg nå påstår at jeg hater religiøsitet, loviskhet, manipulering og fundamentalisme. De er alle begreper som de flest forbinder med sånne som meg.

Religiøsitet er påtatt fromhet og innebærer en stor porsjon selvrettferdighet med påfølgende tegn: nedlatenhet og dømmesyke. Hvis du leser om fariseerne i bibelen så skjønner du hva jeg mener. Jeg føler meg ikke vel sammen med slike mennesker og hvis noen av dere som leser dette opplever meg slik så holder jeg dere ansvarlig for å umiddelbart vise meg til rette.

Loviskhet er blant annet å innbille seg at vi må holde de 10 bud. Disse som tilhører denne leiren strør om seg med alle mulige slags ”må” og ”burde”. Det interessante er at vi finner denne gjengen også i ateistiske kretser. De elsker å fortelle deg om hvordan du bør innrette livet ditt og påpeker med en stor grad av skadefryd alle områdene hvor du kommer til kort. Jeg liker spesielt dårlig å omgås disse menneskene.

Manipulering er nifse greier. Jeg opplever stadig, til min store ergrelse, at selv jeg, den ufeilbarlige, tar i bruk skitne triks for å få gjennomslag for viljen min. Det finnes bøttevis og spann av forskjellige manipulasjonsteknikker. Jeg blir spesielt kvalm når mennesker blander inn Gud i sine forsøk på å kontrollere omgivelsene.

Hva er så fundamentalisme? Ifølge Wikipedia finnes det fire definisjoner. Jeg velger å løfte fram to av disse: ” Fundamentalisme brukes ofte synonymt med fanatisme, kjennetegnet ved svart/hvitt tenkning, mangel på saklighet og balanse, mangel på vilje til å forstå og respektere annerledes tenkende. Slike tendenser finner man både i religiøse, anti-religiøse eller andre sammenhenger.”

Den andre kommer her: ”Man kan også legge til en fjerde bruk av «fundamentalisme» som har dukket opp i de senere år: Det brukes om ekstremisme generelt, om politiske ideologier som er fiendtlig innstilt til omgivelsene og er villig til å bruke vold og terror for å fremme sine mål.”
Hele Wikipedia artikkelen finner du her: http://no.wikipedia.org/wiki/Fundamentalisme Når du først er inne på siden les gjerne også gjennom artikkelen til professor Tvedt om fundamentalisme som du finner under Eksterne Lenker.

Nå er du sikker grusomt nysgjerrig på hva slags kristendom jeg står for. Vel, da er det bare å pløye gjennom alle artiklene mine og la deg forskrekke over at jeg er ganske fundamentalistisk ifølge den aller første definisjonen på nevnte Wikipedia side (den må du lete fram selv ved å følge linken).

Ellers er jeg som de fleste andre ganske ufullkommen med mange slagsider. Jeg er til tider lovisk, nedlatende, manipulerende, religiøs, definitivt fundamentalistisk og til tider veldig sjølgod. Men, jeg var verre før. Det er med andre ord framgang å spore og det skal man ikke kimse av.

No comments: