Wednesday, January 14, 2009

Nåde over nåde!

For av hans fylde har vi alle fått, og det nåde over nåde (joh 1:16)

Som en av Jesu nærmeste disipler hadde Johannes førstehånds kjennskap til sin mesters virke. Han trodde til å begynne med, slik som de andre disiplene, at Jesus var kommet for å sette Israel fri fra Romersk undertrykkelse. Etter hvert ble sløret tatt bort og disiplene forstod at Jesus var kommet for å opprette et rike av en annen verden.

Johannes fikk i oppdrag av den Hellige Ånd å skrive et evangelium, flere brev og Johannes åpenbaring. I disse skriftene forteller han om Jesus og den pakt Han kom for å opprette. Johannes fikk på øya Patmos en åpenbaring som gjorde at han kunne se hva som ville skje i de siste dager. Johannes kjente godt til nåden og han visste hvilke radikale endringer den kunne virke i et menneskes liv.

Hva mener egentlig Johannes med begrepet ”nåde over nåde”? Sannsynligvis legger han flere betydningsinnhold i dette ettersom nåden er så altomfattende, og den omvelter alle våre menneskelige forestillinger om hvordan livet skal leves. Selv menneskelig årsak og virknings forhold blir utfordret. Menneskelig tankegang inngir at vi må yte for å få, at vi må gjøre oss fortjent til velsignelser, at de som har arbeidet hardest og lengst skal ha størst lønn og så videre.

Et annet meget oppmuntrende aspekt med ”nåde over nåde” tanken er for det første at det er Gud som virker i oss til å ville og gjøre etter Hans behag. Men, det slutter ikke der! Han gir oss den utrustningen, den hjelpen og den kraften som er nødvendig for at vi kan utføre Hans oppdrag. Det kan vel trygt kalles nåde over nåde!

Alt for ofte har kristne hatt altfor snevre forestillinger om hva som er Guds vilje for de enkeltes liv. Mennesker har blitt manipulert eller presset inn i tjenester basert på behov eller hva andre har ment var deres kall. Dermed har vi fått forsamlinger uten glede og med mange slitne mennesker. Tenk hva disse kunne utrettet, og ikke minst tenk hvilken livskvalitet disse ville hatt hvis de hadde fått anledning til å følge hjertene sine.

Gud taler gjennom hjertet ditt, og de lengslene og det kallet du har fått er helt unikt. Din personlighet er på samme måte helt unik. Du er et av Guds mange fingeravtrykk, eller en del av de fargerike trådene i veven. Vi ser veven fra undersiden. Der henger det løse tråder, det er knuter og alt kan synes som et eneste virvar. Vi kan muligens skimte mønstret veven danner. Fra oversiden danner de vevde trådene et intrikat og vakkert mønster. Det er den siden Gud ser! Det er også nåde over nåde!

1 comment:

Anders Branderud said...

You write: “Som en av Jesu nærmeste disipler hadde Johannes førstehånds kjennskap til sin mesters virke.”

Okay. First we me must examine whether Luke has been redacted or not.

I believe that the Mashiakh (the Messiah) has come and that he lived during the first century. The Netzarim in Ra’anana in Israel do believe that the Mashiakh was the pro-Torah and pro-Halakhah Pharisee Ribi Yehoshua from Natzrat (Nazareth). He was born in Beit-Lekhem (hellenized to Betlehem) 7 B.C.E. and killed on a cross 30 C.E.

The research of world-recognized authorities in this area implies that Ribi Yehoshua from Natzrat was a Pharisee (a Torah-practising Jewish group - who according to 4Q MMT practised both written and oral Torah). As the earliest church historians, most eminent modern university historians, our web site (www.netzarim.co.il) and our Khavruta (Distance Learning) texts confirm, the original teachings of Ribi Yehoshua were not only accepted by most of the Pharisaic Jewish community, he had hoards of Jewish students.

It is not an assumption that Ribi Yehoshua was a Ribi. He is called ‘Ribi Yeshua’ on the Talpiot Tomb to name one thing.

See www.netzarim.co.il ; “History Museum” (left menu); “Mashiakh”-section (top menu)..

Prof. of Statistics Andrey Feuerverger has demonstrated that, contrary to the mathematically-challenged critics of the Yaaqov ossuary, the chances that the ossuaries in the Talpiot Tomb aren't those of the family of the 1st-century Pharisee Ribi Yehoshua are 1:1600 (Feuerverger, Prof. Andrey – The Final Word, http://projecteuclid.org/aoas).

So the burden of proof is on you if you state that Ribi Yehoshua is not a Pharisee. So according to Scholars in leading universities the person written about in Matthew in NT – when all redactions are removed – is Ribi Yehoshua from Natzrat.

Pro-Torah, 1st century, historical, Jew, Ribi Yehoshua and (Le-Havdil) the anti-Torah, post-135 C.E., Roman-syncretized counterfeit, J*esus (= Yesh"u) are mutually contradictory, intractably antithetical, polar opposites! Logically, these two diametric opposites must, therefore, be rigorously distinguished from each other. Following either necessarily requires resolute rejection of the antithetical opposite.

This leaves it for you to either: 1. Follow the historical Jew Ribi Yehoshua from Natzrat.
Or 2. Follow le-havdil, the Christian Jesus, which is the Roman-syncretized counterfeit.

Finding the historical Jew, who was a Pharisee Ribi and following him brings you into Torah, which gives you a rich and meaningful life here on earth and great rewards in life after death (“heaven”)!

Anders Branderud