Tuesday, January 6, 2009

Verdier

Jeg hører stadig kristne sier at vi må målbære kristne verdier. Jeg leser i forskjellige hefter og blader at vi må støtte opp om de kristne verdiene. Men, hva er egentlig kristne verdier? Er kristne verdier det samme som kristne holdninger? Hva er i så fall kristne holdninger?

Jeg synes å merke at alle har verdier. Muslimene har verdier. Humanistene har verdier. Anarkistene har verdier. Hva er forskjellen mellom kristne verdier og disse gruppenes verdier?

Jeg har en ubehagelig følelse av at når vi sier at vi må slå vern om de kristne verdiene så sier vi egentlig at våre verdier er bedre enn de andres verdier. Er det sant? Er ikke dette en måte å signalisere til andre mennesker at vi er bedre enn dem? Skaper dette møteplasser?

Et annet spørsmål er om det vi kaller kristne verdier egentlig er kristne verdier. Jeg vil påstå at mye av det vi kaller kristne verdier er det samme som den vestlige verdens verdier. Vi er opptatt av effektivitet, av utfordringer, av organisering. Vårt forhold til tid er strengt lineært. Er dette kristne verdier eller den hvite manns verdier?

For 40-50 år siden sto de såkalte kristne verdiene sterkt i den Norske samfunn. Hva var frukten av det? Det var mange mennesker som var rettferdige i det ytre, som fariseerne. Hvordan stod det til med hjertene? Når jeg leser om disse gylne tidene synes jeg å ane mye hardhet og selvrettferdighet. Er dette et samfunn vi ønsker?

Hvorfor skal vi hevde kristne verdier? Er det for å endre samfunnet eller er det for å kontrollere samfunnet? Finnes det en religiøs understrøm i dette som er lik den vi finner i sterkt muslimske samfunn? Ønsker vi en ytre endring av oppførsel eller ønsker vi en indre transformasjon?

Hva er det vi har som ingen andre trossystemer har? Det er selvfølgelig nåden. Vi finner ikke et så entydig nådeevangelium som det Gud tilbyr i Jesus noen andre steder. Selv Buddhistene har et fjell av regler. New Age tilhengerne kjemper i egen kraft for nå nye nivåer av åndelig utvikling. Karma filosofien gir klare moralske føringer. Der finnes det heller ingen nåde.

Vi har noe som er helt unikt: Jesus! Jeg har ingen naive forestillinger om at alle mennesker vil ta imot nådebudskapet om evig frelse gjennom tro. Men, jeg har en klar forestilling om at det er forkynnelsen av Guds nåde som gir evangeliet kraft til å nå inn til menneskers hjerter.

No comments: